Elke Les Feest!

Lesgeven overlaten aan kinderen en hun ouders gaat heel goed!

Er bestaan  particuliere scholen waar kinderen elke 6 weken zelf mogen bepalen waar ze de komende 6 weken les over willen krijgen. Dus niet alleen kiezen uit een aanbod, maar het aanbod bepalen ze zelf ook!

Op grote vellen die de laatste week van een blok in een lokaal liggen kunnen kinderen opschrijven waar ze les in willen krijgen, en de begeleiders, of in dit geval, de ouders, regelen het.

Ook als de kinderen zelf les willen geven mag dat.

Zo wilde onze zoon (8 jaar, in groep 6) Nederlandse les geven aan zijn twee Chinese vriendjes en Chinese les van ze krijgen, en hun moeder  en ik zouden daar wat mee helpen, dat was het idee, vandaar Chinees- Nederlandse les.

Ik zeg wel groep 6, omdat hij met 7 jaar aan het begin van dit jaar in groep 5 het advies kreeg onmiddellijk een groep over te slaan, wat de reden is dat we naar deze school gingen, Daar lopen alle groepen namelijk door elkaar. Wel worden de groepen met kleuren aangeduid. Paars is 4-6, rood 6-8, geel 8-10, blauw 10-12, indigo:middelbaar onderwijs . Zo kan iedereen op zijn of haar eigen niveau werken, zonder daarmee het contact met leeftijdgenoten te verliezen.

We waren blij verrast toen maar liefst 14 kinderen inschreven, maar dat betekende wel een hele omschakeling.

Aangezien de moeder van de vriendjes van onze zoon niet zo heel veel Nederlands spreekt moest ik opeens Chinese les gaan geven. Als drs Engelse Taal- en Letterkunde is dat niet echt mijn expertise, maar met veel studeren en de hulp van de moeder van de vriendjes van mijn zoon is het hopelijk wel gelukt om de kinderen een beetje een idee te geven van China en het Chinees.

Het was voor mij allemaal net zo nieuw als voor hen, wat het voor mij eigenlijk nog veel leuker maakte, en ik denk ook wel voor de kinderen. Ik kende de term pinyin nog niet eens toen ik begon.

Het leidde tot de grappigste situaties, waar ik woorden helemaal verkeerd uitsprak en de Chinese moeder me moest corrigeren. En wat zij in het Engels zei kon ik dan weer naar het Nederlands vertalen voor de kinderen en vice versa. Voor indigo hoefde dat niet, die spraken zelf Engels.

Voor de jongsten heeft één van de vaste begeleidsters van de school, geholpen bij de eerste ronde van januari tot februari, en mijn man,  HBO Maatschappelijk Wek en Dienstverlening van opleiding, ICTer van beroep, bij de tweede van maart tot april. Dat was dan bijvoorbeeld voorlezen, of zhezhi doen (de Chinese vorm van origami), of  oefenen met het eten met stokjes door schelpjes met stokjes  in bakjes te doen, dus wel aan China gerelateerd, maar dan activiteiten die leuk voor hen waren.

Alle lessen waren geweldig, maar hoogtepunten waren wel de viering van het Chinese Nieuw Jaar op 8 februari, het Chinese theefeestje op 15 februari, allebei met heerlijke hapjes van Micky, de muziekinstrumenten om de Chinese tonen te oefenen en de gastles over Chinese Geneeskunde van René Goris van het Oriental College, van wie we leerden dat daar het lichaam als zeester wordt gezien met in het midden de oceaan, en bij de armen de rivieren, en dat je in het Taoïsme 4 ouders hebt behalve  je vader en moeder ook de hemel en de aarde.

Ook de spelletjes om kleuren en cijfers te oefenen waren leuk  (als je tot 10 kan tellen kan je tot 100 tellen, en als je het woord voor dag, maand, en jaar kent kan je ook meteen de dagen, maanden en jaartallen, want maandag is gewoon dag 1,  januari 1 maand)

En het China nabouwen met eerst de natuur en de dieren, daarna de geschiedenis en daarna de cultuur was erg leuk. Bij al die plekken konden de kinderen dan activiteiten doen die bij dat gebied pasten. Het met stokjes eten onder de knie te krijgen door met schelpjes te oefenen  bijvoorbeeld op  Heinan (wat eiland in het zuiden betekent, en dat is het ook), waar de mooiste stranden zijn

Er gebeurden spontaan de mooiste dingen, zoals toen onze zoon uit zichzelf een plattegrond van China op het bord tekende in één van  de lessen dat we China nabouwden, en een meisje van 10, een hele Chinese tuin had nagebouwd met de moerbeibomen en vlinders op de plaats waar de zijde route begon, waar de jongste kinderen die meededen vlindertjes gingen vouwen, (OK, iets daarnaast, want in Xian staat ook het terracottaleger). Door de doorschijnende doeken die ze op had gehangen kreeg het een magische sfeer.

Het tweede uur was uur voor indigo, het middelbare school niveau dus, en dan kon er wat dieper op onderwerpen in worden gegaan. Dan hadden we het bijvoorbeeld over wat het verschil is tussen ziji ren (insider)en wan ren (outsider) , en waarom ze als ze wat Chinees kunnen spreken ze als ze ooit in hun leven naar China gaan veel meer kans hebben om daar als ziji  ren te worden beschouwd.

Ook in de indigolessen was ruimte voor spel, zoals het in het Chinees leren tellen met behulp van spelletjes, wat wel eens tot de grootste hilariteit leidde, zoals toen de jongens op mijn suggestie trouwens, elkaar gingen bekogelen met de grote schuimrubberen dobbelstenen  ( ook een Chinese uitvinding, net als het kompas, papier, tandenborstels en alles ongeveer), ondertussen wel nog steeds de getallen in het Chinees roepend, dus het bleef pedagogisch verantwoordJ

Helaas kregen de Chinese moeder en ik beiden te maken met ziekte in de familie (allebei onze moeders waren ernstig ziek, gelukkig gaat het nu een stuk beter) waardoor ik er een zorgtaak bij kreeg en de moeder van de vriendjes van mijn zoon de mogelijkheid moest hebben elk moment naar het buitenland te vertrekken, wat de doorslaggevende factor is geweest waardoor we genoodzaakt waren na de proefles te staken met de derde ronde.

We kijken terug op twee fantastische lesperiodes wat we met toewijding en plezier hebben gedaan. Veel les over Nederland is er niet gegeven, dat is misschien iets voor een volgende keer. Maar  elke keer dat wij Chinees leerden, oefenden de twee Chinese jongens dezelfde woorden in het Nederlands, dus hopelijk hebben zij er ook wat aan gehad.  

Iedereen die meedeed aan de lessen heeft ook een uitnodiging gehad voor Chinees Nederlandse wiki waar alle lessen en foto’s te zien,zijn ,met ook veel achtergrondinformatie en links naar websites waar je meer kan leren over deze schitterende taal en dit boeiende land.

En als je denkt, dat kan nooit goed gaan, kinderen en ouders zo hun gang laten gaan, daar komt niets van terecht. Het omgekeerde is waar. Na zijn lagere school op een school waar ze zo te werk gingen te hebben gedaan heeft één van de leerlingen een cito score van 549 gehaald en begint komend schooljaar met zijn gymnasium opleiding. Hij goochelt als hobby en samen met een vriend regelt hij zijn eigen shows, tot en met zalen afhuren voor 200 mensen toe. En de uitstroom is voornamelijk VWO en soms havo, en ze hebben ook nog een doorlopende leerlijn. Kinderen de ruimte geven leidt dus niet tot chaos, zo komen ze juist tot bloei!

Xiè xiè!  Zài jiàn!    Anna

 China met Nederland vergelijken? Je kunt het beter met Europa vergelijken! China is iets kleiner, maar heeft wel 5 keer meer inwoners! Nederland kun je dan beter met Beijing vergelijken, de hoofdstad van China, iets kleiner dan Nederland, maar wel zo’n 2 miljoen meer inwoners. (Bei is Noord, jing is stad, Beijing is dus stad in het Noorden)  Eerste les vrijdag 11 januari 2013(1921 jp2.jpg)

Lesmateriaal genoeg, niemand hoefde zich ooit te vervelen. (1922)

Lezen is leuk, maar zhezhi ook! vrijdag 1 februari 2013 (2016)

Chinees Nieuw jaar vierden we op 8 februari, maar dat begon eigenlijk pas de 10de en duurde 2 weken! In China weten ze pas wat feest vieren is! ( 2058)Soms deden Estella en Leon ook mee.

En zo drinken ze nou thee in China, vrijdag 15 februari 2013 (2077)

Hé, hier ligt Heinan niet. OK, in de Gobi woestijn met stokjes en schelpjes oefenen mag ook, en de grote kinderen mogen ook meedoen. Vrijdag 7 maart 2013 (2105)

 

 

 

Zo moet je eigenlijk gewoon een half uur kunnen staan. (2227)

 

Met een glimlach kun je veel harder slaan dan met een boos gezicht, leerde René Goris van het Oriental College ons op 5 april 2013 (2230)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ik maak een plattegrond van China op het bord zodat iedereen het goed na kan bouwen. (2269)

Zijn er eigenlijk wel vulkanen in China? (2268)

 

Klaar! ( 2 april 2013) (2273)

 

Het is eigenlijk heel simpel, de vorm van het diakritische teken  boven de klinker in pinyin geeft aan hoe de toon gaat. Dus 1 macron, een plat horizontaal lijntje, en de toon is ook plat, 2 accent aigu, zowel het lijntje als de toon gaan van beneden naar boven, 3 háček  of caron, net als de toon is het lijntje een u vorm boven de klinker, dus van hoog naar laag en dan weer omhoog, 4 accent grave, toon en lijntje gaan van hoog naar laag, en de 5de toon heeft geen teken, die neemt gewoon de laatste toon van de voorgaande .lettergreep over. En pinyn, dat is gewoon de klank van Chinese woorden op zijn mandarijns uitgesproken  in alfabet letters omgezet, sinds 1949 een officiële taal in China. Nu weet je dus ook precies hoe je “Xiè xiè!”  (dank je wel), en Zài jiàn! (Tot ziens!) Moet uitspreken (   (2277)

Grappig dit. Laatste les, 12 april 2013 (2281)

OOR4U Guilde | Nadat oorvooru gehackt was, werd deze oude pagina tot de nieuwe beginpagina gemaakt. Waarom? | Informatie en Acties voor Vrijheid van Onderwijs en verdere fundamentele mensenrechten van kinderen en gezinnen in Nederland | Verzamelde actuele akties van verschillende ouderverenigingen, organistaies en individuen voor vrijheid van onderwijs en het waarborgen van fundamentele mensenrechten van kinderen en gezinnen in Nederland | conceptpetitie 12 vrijheid van onderwijs | Conceptpetitie 11 Vrijheid van Onderwijs en Waarborging van de Fundamentele Mensenrechten van Alle Kinderen en Gezinnen in Nederland voor de Optimale Ontwikkeling van Ieder Kind! | Conceptpetitie 10 Vrijheid van Onderwijs: Geen Schoolplicht maar Leerrecht voor de Optimale Ontwikkeling van Ieder Kind! | Universele Verklaring van de Rechten van de Mens | Universal Declaration of Human Rights | Hoe is de UVRM ontstaan? | Conceptpetitie K.O.O.G. (Kinder Optimale Ontwikkelings Garantie) | OORvoorU | Conceptpetitie 7 Vrijheid van Onderwijs: Geen Schoolplicht maar Leerrecht voor de Optimale Ontwikkeling van Ieder Kind! | Conceptpetitie 5 Vrijheid van Onderwijs: Geen Schoolplicht maar Leerrecht voor de Optimale Ontwikkeling van Ieder Kind! | Conceptpetitie 3 Vrijheid van Onderwijs: Geen Schoolplicht maar Leerrecht voor de Optimale Ontwikkeling van Ieder Kind! | Conceptpetitie Vrijheid van Onderwijs: Geen Schoolplicht maar Leerrecht voor de Optmale Ontwikkeling van Ieder Kind! | Concept petitie 2 Geef Leerrecht de ruimte! Schaf de Schoolplicht af! | Conceptpetitie: Geef leerrecht de ruimte! Schaf de schoolplicht af! | Test CDG (Children's Devekopment Guarantee) | School Zoekt ZUS (ZUS staat voor artikel Zesentwintig UVRM waarborgschool) | Onvermurwbare politici, schijnbaar genegeerde onderzoeken, lijdende kinderen en gezinnen: De stille oorlog tegen ons bestaan! | Repliek op Jasper van Dijk in gesprek over KOB, radio 1, vrijdag 12 april 2013 | Mijn Droom voor Nederland | De wereld op zijn kop: Strafzitting tegen Ouders met Kinderen op de Koers maandag 27 mei 2013 | Elke Les Feest! Lesgeven overlaten aan kinderen en hun ouders gaat heel goed!

Laatste wijziging op: 21-06-2013 20:01